• Volg ons op social media:

Zaaldienst

Zaaldienst schema

Schema van zaaldienst HV Bentelo 2023/2024, of kijk in de HandbalNL-app: Download schema

Wie?

Voor de zaaldienst worden de spelers van de A-jeugd en Dames ingedeeld, voornamelijk de personen die nog geen (of niet veel) taken voor de vereniging uitvoeren. Roos Jannink verzorgt de indeling. Wanneer je niet kunt, zorg dan zelf voor vervanging.

1ste zaaldienst van de dag

Degenen die als eerste zijn ingepland:

• Moeten een kwartier voor aanvang van de wedstrijd aanwezig zijn om alles klaar te zetten.
  • Zorgen er ook voor dat de kleedkamerindelingen worden opgehangen op het magneet-/whiteboard in de hal. De indelingen liggen in een map bij het 'handbalkastje' achter de bar en zijn per speeldag gesorteerd.
  • Moeten het sponsorbord aanzetten (aan/uitknoppen linksachter bij het wedstrijdsecretariaat (instructiedocument in de kast)).

Wat te doen tijdens een zaaldienst?

De zaaldienst wordt altijd verzorgd door twee personen; de secretaris en de tijdwaarnemer. Het is een belangrijke taak en daarom wordt er van je verwacht dat je geconcentreerd de wedstrijd en de handelingen en signalen van de scheidsrechter(s) volgt en hier correct naar handelt. LET OP! Iedereen die zaaldienst heeft moet in het bezit zijn van de HandbalNL-app!

Taken secretaris Taken tijdwaarnemer
  Geeft signaal bij team time-out
  Geeft aan wanneer tijdelijk uitgesloten spelers weer mee mogen spelen
Houdt de score bij Geeft rust-en-eindsignaal
Controleert het aantal spelers en officials in wisselzone Controleert het aantal spelers en officials in wisselzone
Houdt toezicht op het gedrag van spelers en officials tijdens de wedstrijd Houdt toezicht op het gedrag van spelers en officials tijdens de wedstrijd

Materiaal meenemen

Op de wedstrijdtafel dient aanwezig te zijn:

• Fluit
  • Formulieren om de score bij te houden / scorebord
  • Schrijfgerei
  • Formulieren om de straffen bij te houden
  • Reservebal
  • Stopwatch (bij voorkeur 2)

Belangrijke zaken m.b.t. de tijd

• Indien de wedstrijdtafel affluit, moet ook direct de tijd worden stopgezet (zowel de evt. meelopende stopwatches als de elektronische klok).
  • Als de scheidsrechter een time-out aangeeft, moet direct de tijd worden stopgezet.
  • Een tijdelijke uitsluiting (2 of 4 minuten) gaat pas in als de scheidsrechter aanfluit voor hervatting van de wedstrijd.
  • Indien er gedurende een tijdelijke uitsluiting een andere speler ook een tijdelijke uitsluiting krijgt, moet de tijd worden stopgezet. De klok gaat pas weer lopen als de scheidsrechter aanfluit voor hervatting van de wedstrijd.
  • Maak duidelijke afspraken met de scheidsrechter over de tijd, de tijdklok en affluiten.