• Volg ons op social media:

DE JAREN 50 & 60

Handbalvereniging Bentelo is een Bentelose sportvereniging die werd opgericht op 27 mei 1952. De vereniging is ontstaan door een "afscheiding" van de voetballeden van voetbalvereniging Bentelo. Bij de bestaande vereniging SV Bentelo werd een afdeling handbal opgericht. Het toenmalige voetbalbestuur werd aangevuld met drie leden van de afdeling handbal. In 1955 kreeg de afdeling een eigen bestuur, maar de financiën bleven in één kas.

Voorzitters van de eerste jaren waren o.a. de heren Timmerman en Grote Gansey. De vereniging speelde met één seniorenteam en afwisselend met één junioren- en één of twee aspirantieteams in de desbetreffende competities. In het seizoen 1962 - 1963 werd bij de senioren het eerste kampioenschap in de veldcompetitie gevierd. De beslissingswedstrijd in de tweede klasse A tussen DES’57 en Bentelo werd volkomen verdiend door Bentelo met 3-1 gewonnen. Hierdoor moest aangetreden worden tegen de kampioen uit de tweede klasse B, Saasveldia, voor een promotieplaats in de eerste klasse. Dit lukte toen echter niet. In het seizoen 1964-1965 lukte het de vereniging wel door te dringen in de eerste klasse o.l.v. de eerste trainer van de vereniging de heer Meyer uit Hengelo. Voor het eerst sinds jaren werd er ook weer deelgenomen aan de zaalcompetitie, beginnend in de derde klasse. Inmiddels was Jan Eissink voorzitter geworden.

De handballende leden uit die tijd moesten alles zelf betalen en gingen per fiets de regio in om hun partijtje te handballen. Er werd vanaf het begin met drie, later met vier teams gespeeld: een damessenioren team en drie jeugdteams.

DE JAREN 70 & 80

In de loop van haar bestaan heeft Bentelo zich een vaste plaats verworven in de gemeenschap en in de handbalwereld. De sportieve prestaties waren vanaf het prille begin van beduidende betekenis. Natuurlijk kwamen de successen niet vanzelf tot stand. De vereniging heeft in de loop der jaren vele bekwame bouwers/ trainers, bestuursleden en begeleiders gekend. Zij allen hebben aan het imago van HV Bentelo gewerkt en met resultaat. In deze tijd deden ook seizoensvoorbereidingen hun intrede.

In het seizoen 1972 werd afscheid genomen van het 11-handbal en concentreerde de vereniging zich volledig op het 7-handbal. Door het steeds verder groeiende ledenaantal bij de afdeling handbal, werd in 1978 besloten om er een aparte vereniging van te maken. Er werd besloten om de naam en clubkleuren te handhaven. In tegenstelling tot de voetballende heren, die blauwe shirts en witte broeken droegen werd het bij de handbalvereniging tot de dag van vandaag: witte shirts en blauwe broeken.

Het seizoen 1979 promoveerde het eerste damesteam naar de 1e klasse van de afdeling. In het seizoen 1982-1983 werden zij kampioen van de 1e klasse en promoveerden naar de landelijke derde divisie. In het seizoen 1989-1990 werd de eerste stap gezet richting de 1e divisie.

DE JAREN 90 TOT HEDEN

Bentelo is een typisch Twents dorp in de (toenmalige) gemeente Ambt-Delden onder de rook van Hengelo (bij noorderwind). Het hechte, nuchter denkende en slechts zo’n 1.800 inwoners tellende dorp liet sportief zien waartoe men in staat is. Handballend veroverde het met het 1e damesteam de eerste divisie. En eigenlijk zonder de overbodige vraag te stellen of Bentelo nu de terechte kampioen was: immers vanaf de competitiestart draaide men mee in de top van de ranglijst. De karakterploeg van toen kon deze opmars slechts twee seizoenen volhouden.

De nieuwe lichting van de vereniging presteerde het echter de stap richting de 1e divisie voor de tweede keer te maken in het seizoen 2006-2007. Het niveau waarop nu nog steeds sportief gehandbald wordt.

De grootste prestatie leverde het eerste damessenioren team door in de seizoenen 2007/2008 én 2008/2009 Nederlands Kampioen BeachHandball te worden, waarbij ze gerenommeerde eredivisie verenigingen het nakijken gaf!

In het seizoen 2022-2023 timmert de handbalvereniging in Bentelo nog steeds goed aan de weg met 12 teams, verdeeld over 4 damesseniorenteams, 2 damesrecreantenteams en 6 jeugdteams. Met ruim 185 leden is HV Bentelo een van de grotere handbalverenigingen in Twente. Met haar ambitieuze doelstelling wil HV Bentelo zich blijven meten met de grotere verenigingen en zich blijven richten op een goede prestatie van de selectieteams met behulp van een goed jeugdplan en een duidelijke visie. Deze kans zorgt voor een mooie en gezonde toekomst voor de handbalsport in Bentelo.

Geschreven door: Fons Falkmann, oud-voorzitter HV Bentelo